enlitenbitavallting.blogg.se

Jag har en näst intill sjuklig fascination för ord och då blir det allt som oftast texter av det, ibland kortare stycken, ibland längre. Här finner ni en liten bit av allting som bara blir.

MVH/ tänker inte gå och lägga mig

Publicerad 2016-03-08 12:23:21 i Allmänt,

Jag skulle sätta mig ner och skriva ett inlägg, för att det är 8e mars och jag funderade länge på vad jag ville skriva, vad jag ville ha sagt. Vad säger man? Vad svarar man på frågor som man inte ens ska behöva svara på? Hur tacklar man ett "grattis på internationella kvinnodagen?" eller "men internationella mansdagen då?!?" (det är den 19e november, go do your thing). 
 
Vad vill jag ha sagt? 
 
Det står han i nästan varje kursbok jag haft under mina två terminer på juristprogrammet. Det står han i lagboken, vår tegelsten för rättvisa, vår symbol för rättssäkerhet. Men vadå "vår"? Vad definerar det "vi" som svensk lag säger sig skydda? Jag är inte en del av det systemet, lagen skrevs inte för mig och inte för alla mina systrar från olika bakgrunder, etniciteter och sexuella läggningar mm. Det är inte vår rättvisa som skipas. 
 
I helgen blev vi vittnen till våld och hot om våld i vad vi senare skulle bli varse var efterdyningarna av ett sexköp som "gått snett" på ett hotell i centrala Stockholm. Jag tänker inte ens gå in i en diskussion kring prostitution i sig och den fruktansvärt snedvridna verkligheten: att det finns en efterfrågan gällande köp av mänskliga kroppar. Det som jagar mig är hur polisMANNEN efter förhör säger åt oss att "ni kan gå och lägga er tjejer, det blir inget av det här, människor gör sina individuella val och så är det ju". 
 
Det är olagligt att köpa sexuella tjänster i Sverige. 
 
Men det är inte "vår" lag. Det är inte "vårt" system och det är inte "vår" rättvisa som skipas. 
 
Fast vet ni vad, FUCK THEM. FUCK det här. Idag är det den 8e mars och idag reser vi oss ännu en gång, idag som alla andra dagar och vi går raka i ryggen nedför vad som ska bli våra gator och vi lyssnar på våra systrar med olika historier och vi lär oss. Vi backar varandra och vi gör om och gör rätt.
 
Jag ska ta mitt ansvar.
 
Jag är vit och jag ska se mitt privilegium varje dag, jag ska göra mitt yttersta för att förstå allas perspektiv och kämpa för alllas vår rätt att ta plats. Jag är också lesbisk och jag ska aldrig mer be om ursäkt för mig kärlek till brudar och aldrig mer låta sexismen definiera mig och min sexualitet, jag existerar inte för den manliga blicken. FUCK det. 
 
Idag är det den 8e mars och det är fan olagligt att köpa sexuella tjänster i Sverige.
 
MVH/
tänker inte gå och lägga mig 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela